رضوانی فر: تسهیل‌گری و روانسازی در حوزه تجارت برای فعالان اقتصادی از اولویت‌های گمرک است

اخبار برگزیده

رضوانی فر: تسهیل‌گری و روانسازی در حوزه تجارت برای فعالان اقتصادی از اولویت‌های گمرک است

رضوانی فر: تسهیل‌گری و روانسازی در حوزه تجارت برای فعالان اقتصادی از اولویت‌های گمرک است

رضوانی فر: تسهیل‌گری و روانسازی در حوزه تجارت برای فعالان اقتصادی از اولویت‌های گمرک است

دکتر محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران:

تسهیل‌گری و روانسازی در حوزه تجارت برای فعالان اقتصادی از اولویت‌های گمرک است/استفاده ۲۱۶ شرکت تولیدی از ظرفیت انبار اختصاصی تحت کلید گمرک.

دکتر رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در مراسم افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام شد، اظهار داشت: تسهیل‌گری گمرک در حوزه تجارت خارجی با تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.
دکتر رضوانی‌فر با اشاره به اینکه توسعه گمرکات اختصاصی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های بزرگ تولیدی، خوشنام و دارای زنجیره ارزش کامل و پیشران انجام می‌شود، افزود: توسعه گمرکات اختصاصی، کمک می‌کند هم گمرک از ظرفیت‌های خود در توسعه زیرساخت‌ها در گمرکات مرزی و مناطق محروم استفاده کند و هم با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های بزرگ تولیدی، گمرکات اختصاصی توسعه یابد.
به گفته وی در حال حاضر ۸ شرکت بزرگ در حوزه تولیدی و صنعتی کشور اعلام آمادگی کردند تا مدل موفق ایجاد گمرک اختصاصی در فولاد مبارکه، در این شرکت‌ها پیاده‌سازی شود.
وی گفت: یکی از تسهیل‌گری‌های تعریف شده گمرک، در حوزه نرم‌افزاری و استفاده از زیر ساخت‌هایی است که کمک می‌کند قید زمان و مکان در انجام تشریفات گمرکی از بین برود که با استقرار سامانه جدید گمرکی این مهم محقق شده است.
رضوانی فر اظهار داشت: در حال حاضر استقرار سامانه جدید گمرکی آغاز شده و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی با تاکید بر اینکه، سرمایه‌گذاری در حوزه امکانات تشخیصی و آشکارسازها در گمرک با هدف حمایت از شرکت‌های تولیدی، تسهیل و روانسازی حوزه تجارت خارجی و کاهش هزینه تولید شرکت‌های بزرگ از دیگر اقدامات تسهیلگرایانه گمرک بود، گفت: آن تعداد دستگاه‌های آشکارساز که در این دولت با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و در تعامل با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در گمرکات کشور نصب شده، معادل ۵۰ درصد آن تعدادی بوده که در ۲۰ سال گذشته در گمرکات نصب شده است.
رضوانی‌فر با اشاره به اینکه ۲۱۶ شرکت تولیدی از ظرفیت انبار اختصاصی گمرک در سراسر کشور استفاده می‌کنند، افزود: گمرک ایران تسهیلات انبار اختصاصی را به نفع شرکت‌های تولیدی با شفاف‌سازی بیشتر و ساده‌سازی فرایندها توسعه داد تا به رونق تولید و کاهش هزینه‌ها کمک گردد.
وی گفت: اصلاح مسیربندی‌ها از دیگر تسهیل‌گری‌های ارائه شده به شرکت های تولیدی و دانش بنیان بوده که این امر سبب شده است در سال گذشته ۸۲ درصد از واردات به لحاظ وزنی در مسیر سبز و زرد قرار گیرد و تشریفات گمرکی این کالاها انجام شود.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه پذیرش تضامین و ضمانتنامه‌ها برای حقوق ورودی شرکت‌ها، شفاف و تسهیل شده است، افزود: در سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان ضمانتنامه به عوض حقوق ورودی از شرکت‌های تولیدی، دانش بنیان و شرکت‌های خوشنام و بازرگانی دریافت شده است که این امر به سرمایه در گردش و سهولت در تامین مواد اولیه خطوط تولید کمک قابل توجهی کرده است.
به گفته وی در سال گذشته با هدف ارائه تسهیلات بهتر و با شفافیت مطلوب‌تر به شرکت‌ها اعم از تولیدی، دانش بنیان و بازرگانی، بازنگری گسترده‌ای در تعداد و ترکیب فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی با در نظر گرفتن استانداردهای لازم از الزامات و شرایط، انجام شده است، به گونه‌ای که در حال حاضر ۵۵۰ شرکت از تسهیلات گمرکی در قالب فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی بهره‌مند هستند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *